Week 3: Cuyabeno - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu Week 3: Cuyabeno - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu

Week 3: Cuyabeno

Blijf op de hoogte en volg

10 Oktober 2015 | Ecuador, Cuyabeno

Ik zit nu al weer 3 weken in Ecuador, de tijd vliegt! Afgelopen week ben ik samen met andrea, een meisje uit zwitserland die ik in quito heb ontmoet, naar amazone jungle geweest. Op zondag verbleven we eerst in hotel in een stadje vlak bij de jungle. Ik had echt geen idee wat voor stadje het was. Toen we in de bus zaten zocht ik het op in lonely planet, want ik was wel benieuwd of er iets te doen was daar. Toen bleek dat er veel criminaliteit, prostitutie en drugsmokkel is en het ligt vlak bij de colombiaanse grens. Er stond nadrukkelijk dat je er beter niet kan komen als toerist. Toen schoten we wel lichtelijk in de stress, want we kwamen daar pas 's avonds in het donker aan en we hadden verder geen idee of je daar makkelijk een taxi kon krijgen. We hadden geen idee waar we terecht zouden komen. Eenmaal daR aangekomen viel het echt reuze mee, bij de busstop stonden genoeg taxi's klaar en we waren zonder problemen bij het hotel aangekomen. Lago Agrio is gewoon een grote stad met veel mensen, dus niet een of ander eng donker stadje waar je constant op je hoede moet zijn.

De volgende dag vertrokken we naar cuyabeno, dit is een beschermd gebied in de amazone jungle waar we verbleven. Het was vanaf Lago Agrio nog 2 uur met de bus en 2,5 met gemotoriseerde kano, vrij afgelegen dus. De natuur daar was wel echt heel mooi. Onderweg naar de lodge kwamen we meteen al aapjes, een baby anaconda en wat tropische vogels tegen. Toen we eenmaal aangekomen waren bij de lodge hebben we onze spullen uitgepakt en zijn we naar een lagoon gevaren. Daar heb ik nog heel even gezwommen en een beetje rond gelopen. De zon gaat hier altijd rond 6 a 7 uur al onder, dus het was al donker toen we terug vaarden. De gids scheen met haar zaklamp op het water om kaaimannen te spotten. Hun ogen reflecteren het licht. Op het gegeven moment waren we bij een meertje, met super veel kaaimanooglichtjes, echt heel mooi! Kaaimannen zijn heel schuw en doken vaak weg als we in de buurt kwamen, dus ik heb ze niet echt goed van dichtbij gezien.

We sliepen in een lodge midden in de jungle. Andrea en ik hadden een shared room, die nogal open was. Er zaten geen ramen in, alleen gaten. Onze gids had verteld dat de klamboes boven ons bed niet echt voor de muggen waren, maar meer voor andere dieren die je liever niet in je bed wil hebben. Heel fijn idee! Andrea en ik creerde iedere avond rondom ons bed een safety zone van de klamboes en spray tegen spinnen en insecten. Het Duurde echt een kwartier voordat het veilig was om naar bed te gaan hana. We waren echt pusssys.

De eerste avond hoorde we meteen al geluiden in de kamer. Andrea dacht dat ik het was en ik dacht dat andrea het was, maar dat was dus niet zo. We drufden eerst niet het licht aan te zetten omdat we bang waren dat we daarmee het dier aan zouden trekken en we wisten niet of we wel wilden weten wat er zat. Maar uiteindelijk hebben we het toch maar gedaan, want we konden echt niet slapen zo. Ook met het licht aan konden we niks vinden en we durfden niet uit onze safety zone te komen. Na een tijdje was het super dicht bij andrea's hoofd en toen scheen ze erop... Het bleek een muis te zijn, die andrea's crackers aan het opeten was. Ik ben echt nog nooit zo blij geweest met een muis in mijn kamer! De volgende dag bij het ontbijt lachte iedereen ons uit, omdat we niet echt bepaald stil waren hana.

De dag erna hebben we gewandeld door de jungle en nog meer boottochten gemaakt. We zijn onderweg nog roze rivier dolfijnen en nog meer aapjes tegen gekomen en we hebben gezien hoe een slang een vogeltje aan het op eten was. Dat was echt heel bijzonder! Onze gids vertelde dat ze dit pas 3x had gezien in de 9 jaar dat ze gids was.

Op woensdag zijn we ook nog naar een lokale stam geweest. Daar hebben we jukabrood gemaakt en een shaman bezocht. Het jukabrood maken was heel leuk en het was ook echt leuk omcte zien hoe die mensen leven. Omdat ze contact hebben met de buitenwereld leven ze niet helemaal 100% als junglemensen en zijn ze vrij modern voor hun doen. Ze hebben wel gewoon kleding en huisjes. Ze zijn alleen nog wel heel primitief en voorzien zichzelf van voedsel uit de natuur. De kinderen in de stam waren heel volwassen voor hun leeftijd. Alle volwassenen in het dorp waren weg om een generator te halen die ze van de overheid kregen, dus een meisje van 14 en haar zusje van 10 hebben het jukabrood met ons gemaakt. Juka is een wortel van een boompje. Het meisje van 14 wist precies hoe ze de boom om moest hakken en van de wortels het brood moet maken. Dat zie ik een gemiddelde 14 jarige in nederland niet doen. Na het brood maken gingen we naar de shaman. Dit voelde heel nep en toeristisch. Ik ben sowieso heel nuchter in dat soort dingen, maar aan de manier waarop hij vertelde kon je gewoon echt horen dat hij zn verhaaltje dagelijks vertelt aan toeristen en hij droeg plastic kettingen en een of andere vage hoofdtooi die er heel nep uitzag. Hij vertelde ook dat shamans aura's kunnen zien en in contact kunnen komen met de spirituele wereld door een of andere drugs te gebruiken. Dus hij gebruikt heel veel drugs...

'S avonds zijn we toen nog een wandeling gaan maken om spinnen, slangen en schorpioenen te spotten. We zijn echt ziek grote spinnen tegen gekomen en een schorpioen. Toen we terug kwamen zat er ook een mega grote en enge schorpioenspin in de badkamer. Iemand van de lodge heeft hem toen weg gehaald voor ons. Hij pakte hem gewoon met zn blote handen alsof het niks was! Ik voelde me op dat moment echt een beetje een domme toerist die niks gewend is.

Op donderdag gingen ze weer een boottocht maken om wild te spotten en halverwege zou de kano met motor omgeruild worden voor een roeiboot en het was gemiddeld 30 a 40 graden daar. Dus toen ben ik maar lekker bij de lodge gebleven en heb in de hangmat een boekje gelezen en geslapen.

Vrijdag gingen we weer terug naar de bewoonde wereld. Het was echt super vet om de jungle in het echt te zien en wilde dieren tegen te komen die je normaal alleen op tv of in de dierentuin zien. Ik voelde me soms alleen wel echt een pussy die niet gewend is aan enge dieren, maar daar laat ik me niet door tegen houden.

Morgenochten vertrekken Andrea en ik naar Montanita. Dit schijnt het surfparadijs van Ecuador te zijn. Ik heb er echt enorm veel zin in!! Waarschijnlijk ga ik hier na volgende week ook 3 of 4 weken vrijwilligerswerk doen, dus dit wordt mn thuisbasis voor de komende weken



  • 11 Oktober 2015 - 23:01

    Vergeer:

    Haha een muis in je tent, het is bijna de beverweg. Fijn dat je je niet laat tegenhouden door het feit dat je pussy bent (;

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuyabeno

Rondreizen, spaans en vrijwilligerswerk in Ecuador

Zaterdag 19 september is het eindelijk zo ver, na vele reisjes binnen Europa, begint dan echt mijn eerste grote reis buiten Europa. Reizen is het gene wat mij echt gelukkig maakt. Alle nieuwe indrukken, mensen, culturen, natuur en niet te vergeten de adrenaline sporten.

De eerste vier weken ga ik samen met Pauline Spaans leren en tegelijkertijd ook rondreizen. We beginnen de eerste week in de hoofdstad Quito, daar verblijven we in een studentenhuis en krijgen we 20 uur Spaans les. Naast de Spaans les gaan we natuurlijk ook veel feestjes bezoeken, de stad bekijken en we krijgen salsa les. De tweede week gaan we naar een dorpje midden in de jungle, genaamd Puerto Quito. Ook hier krijgen we weer Spaans les en doen we verschillende activiteiten. Na twee weken Spaans les hebben we even 5 dagen vrij en gaan we naar een Lodge die echt midden in de amazone jungle ligt. Wat we daar precies gaan doen, zien we daar wel, het wordt sowieso geweldig. De laatste week van onze rondreis gaan we naar Montanita, dit schijnt echt een surfparadijs te zijn. Hier gaan we weer verder met onze Spaanse lessen en... we gaan surfen!:D

Als de eerste 4 weken voorbij zijn vertrekt Pauline naar Buenos Aires en blijf ik in Montanita om daar vrijwilligerswerk te doen.

We hebben er ongelofelijk veel zin in en kijken enorm uit naar alle avonturen die we gaan beleven en nieuwe mensen die we gaan ontmoeten!

Recente Reisverslagen:

02 November 2015

Week 6: vrijwilligerswerk bij Sacha Yacu

25 Oktober 2015

Week 5 puerto lopez en ayampe

19 Oktober 2015

Week 4: Montanita

10 Oktober 2015

Week 3: Cuyabeno

05 Oktober 2015

Week 2: Puerto Quito

Actief sinds 16 Sept. 2015
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 5188

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 14 November 2015

Rondreizen, spaans en vrijwilligerswerk in Ecuador

Landen bezocht: