Week 5 puerto lopez en ayampe - Reisverslag uit Ayampe, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu Week 5 puerto lopez en ayampe - Reisverslag uit Ayampe, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu

Week 5 puerto lopez en ayampe

25 Oktober 2015 | Ecuador, Ayampe

Er is alweer een week voorbij gevlogen! Het was mn eerste weekje zonder programma en zonder verplichtingen. Ik kon gaan en staan waar ik zelf wilde, dat voelt echt zo fijn! Maandag ben ik vertrokken naar Puerto lopez, een plaatsje aan de kust. Toen ik daar aan kwam heb ik een beetje over het strand gelopen en met wat mensen gepraat.

De volgende dag ging ik naar Isla de la Plata, dit wordt ook wel de galapagos for poor people genoemd. Ik had er best wel veel van verwacht, maar het viel een klein beetje tegen. Omdat het nu droog seizoen is, valt er geen regen en is bijna alles op het eiland dood en uitgedroogd. Er waren wel heel veel vogels met blauwe voeten waarvan ik de naam steeds vergeet. Die zijn echt super schattig! Ze hebben een klein beetje wat weg van pinguins. Als ze honger hebben en een vis willen vangen uit de zee, storten ze zich zelf neer in de zee. Echt heel grappig om te zien. Het is netalsof ze levensmoe zijn en zichzelf uit wanhoop maar gewoon neerstorten in zee.  Nadat we over het eiland hadden gelopen zijn we nog gaan snorkellen en toen heb ik best wel veel tropische nemo visjes gezien.

Dinsdag ben ik naar Los Frailes gegaan. Dit was echt een van de mooiste stranden die ik heb gezien. Van te voren twijfelde ik een beetje of ik wel moest gaan, want ik was alleen en ik wist niet precies hoe ik er moest komen en ik dacht dat het moeilijk te bereiken was. Dat is soms wel een nadeel van alleen reizen. Als je samen met iemand bent dan voelt het allemaal toch wat vertrouwder en dan sta je er niet alleen voor als je verdwaalt. Nu moest ik het zelf uitzoeken en als ik verdwaal, dan verdwaal ik alleen, dat maakt het toch wat spannender. Maar ik wil me daar niet door tegen laten houden, dus na wat rond vragen kwam ik er min of meer achter hoe ik bij Los Frailes moest komen. Ik ben blij dat ik het heb gedaan, want het is echt een van de mooiste stranden die ik ooit hebtgezien. Het ligt in een beschermd natuurgebied, dus er staan verder geen huizen en toeristen tentjes. Het strand is puur natuur en er waren niet veel toeristen. Het voelde alsof ik in het decor van pirates of the caribean terecht was gekomen.  Het was een strand met kliffen en rotsen, puur natuur.

Toen ik terug kwam van Los Frailes, ben ik vertrokken naar Ayampe. Hier was ik vorige week zaterdag ookal, alleen toen ben ik alleen op het strand geweest. Het stadje had iets, dus ik wilde er meer van zien. Ik kwam daar aan in een super mooi hostal. Het was een beetje zen ingericht en de eigenaren waren een beetje spiritueel volgens mij. Ik ben zelf niet totaal spiritueel, maar voelde me er wel meteen op mijn gemak. Nadat ik er aangekomen was, ben ik meteen naar het strand gegaan om de zonsondergang te bekijken. Die was echt heel mooi! Ook het strand in Ayampe is een stukje ruige natuur die je niet in veel plaatsen vind en er hangt een hele relaxte sfeer. Ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven, maar het voelt gewoon heel puur en relaxt in Ayampe. Dit een van de tofste plaatsjes waar ik ben geweest tot nu toe. Zeker een aanrader. In het hostel heb ik wat mensen ontmoet waarmee ik de afgelopen dagen heb gesurfd en gechilld. Ik ben er uiteindelijk ook langer gebleven dan ik eerst van plan was, maar dat maakt niet uit, want het voelde goed. Het plaatsje was redelijk klein en er was maar een supermarktje dat echt maar heel weinig had, dus koken was altijd een uitdaging waar veel creativiteit voor nodig was en het wilde niet altijd lukken. Ik wilde een keer pannenkoeken met kaas bakken en ze hadden alleen maar maismeel, dus ik had dat maar gewoon gekocht want ik dacht dat het niks uit zou maken. Maar het was ontzettend smerig en in de pan viel het compleet uitelkaar als ik de pannekoek om wilde keren. Dus toen hebben we maar crackers met kaas gegeten (en ik heb het imago van slechtse kok.)

Op dit moment ben ik aan het wachten op de bus naar Puyo. Daar ga ik een weekje vrijwilligerswerk doen in een aapjes opvang midden in de jungle. Het wordt weer een nieuwe uitdaging en ik ga weer back to basic, maar ik heb er heel veel zin in!