Week 1: Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu Week 1: Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van IrisKoornstra - WaarBenJij.nu

Week 1: Quito

26 September 2015 | Ecuador, Quito

De eerste week zat ik samen met Pauline in Quito, de hoofdstad van Ecuador. Het was in het begin wel even wennen, vooral aan het tijdsverschil en de hoogte waarop Quito ligt. We verbleven in een studentenhuis met nog een paar andere nederlanders en europeanen. Daar aten we meestal in de avond ook met zn allen.

De eerste dag wisten we nog niet echt hoe het allemaal werkte in quito met de taxis en het ov, dus toen zijn we met een hop on hop off bus de stad gaan verkennen. Het voelde best wel fout, we reden met een grote lompe toeristen bus door het mooie historische centrum van Quito. In de bus zaten vooral stereotype toeristen met afritsbroeken, sandalen en hoedjes en er werd een heel fout muziekje afgespeeld. Echt super fout, maar wel heel grappig en een goede manier om een beeld te krijgen van de stad. We zijn onder andere bij een grote kerk, een uitzichtpunt en een soort van markt geweest.

Op maandag begonnen onze spaanslessen. De school is tegenover ons huis, dat is dus ideaal. Pauline en ik waren die week de enige beginners, dus we kregen samen priveles. In Ecuador spreekt vrijwel niemand engels, dus het was voor het eerst sinds lange tijd dat ik echt gemotiveerd was om naar school te gaan en mn best te doen. De eerste week namen pauline en ik ook overal een boekje met veel voorkomende spaanse zinnen mee naartoe, zodat we ons in iedergeval een beetje konden redden met het spaans. De lessen worden ook grotendeel in het spaans gegeven en soms een beetje engels als we het niet begrijpen, daardoor leren we het wel heel snel.

De lessen waren in de ochtenden en in de middagen hingen we vaak een beetje in het studentenhuis waar we bleven, gingen we lunchen, in het park zitten en gingen we de stad een beetje bekijken. We zijn een middag met onze spaansleraares naar een markt met traditionele handicrafts gegaan en een museum. We zijn ook naar een markt geweest met de spaansdocenten en studenten van school en daar hebben we allemaal tropisch fruit geproeft waar ik nog nooit van het gehoord en nog wat traditionele gerechten. Ze hadden er ook een dieren afdeling met konijntjes, cavias, kippen en poesjes. Ik dacht dat ze verkocht werden als huisdieren, maar het bleek dat mensen ze thuis slachten. Best wel bizar om te zien, maar ja in nederland worden ook heel veel dieren geslacht en ik eet ook vlees, dus het zou hypocriet zijn als ik er wat op tegen heb. Verder heb ik ook voor het eerst in mn leven salsales gehad. Dat was echt super leuk! In het begin voelde ik me een beetje ongemakkelijk, maar die mensen bij de salsales waren heel chill, dus de ongemakkelijkheid ging snel weg.

Op zaterdag hebben we een tour gedaan naar de antisana vulkaan. Het was echt zo mooi daar! Ik heb veel foto's gemaakt, maar daarop is nog niet half te zien hoe mooi het is. De busrit er naartoe was al heel mooi. Quito ligt midden tussen de bergen en vulkanen, dus wanneer je door quito heen rijdt of de stad uitgaat, heb je altijd een super mooi uitzicht. We vertrokken 's ochtends vroeg en onze eerste stop was bovenaan vallei waar we uitzicht hadden over een meer met daaromheen bergen. Daar hebben we ontbeten en daarna zijn we verder gereden totdat we bij een wandelroute kwamen die we hebben gelopen. Na de wandeltocht zijn we ook nog gaan mountainbiken. De mountainbike toch ging alleen maar down hill, dus we konden lekker veel vaart maken, echt super vet! Na het mountainbiken hebben we nog even geluncht en daarna zijn we weer terug gegaan naar Quito. Het was echt fijn om even weg te zijn uit de drukke stad.

Quito is gezellig, maar je moet wel constant opletten op het drukke verkeer en zakkerollers en de mannen daar zijn echt bloed irritant en zoeken heel de tijd aandacht. Ze hebbenn er wel hele goede cocktails en er is heel veel leven in de stad!

Verslag uit: Ecuador, Quito

Rondreizen, spaans en vrijwilligerswerk in Ecuador

Zaterdag 19 september is het eindelijk zo ver, na vele reisjes binnen Europa, begint dan echt mijn eerste grote reis buiten Europa. Reizen is het gene wat mij echt gelukkig maakt. Alle nieuwe indrukken, mensen, culturen, natuur en niet te vergeten de adrenaline sporten.

De eerste vier weken ga ik samen met Pauline Spaans leren en tegelijkertijd ook rondreizen. We beginnen de eerste week in de hoofdstad Quito, daar verblijven we in een studentenhuis en krijgen we 20 uur Spaans les. Naast de Spaans les gaan we natuurlijk ook veel feestjes bezoeken, de stad bekijken en we krijgen salsa les. De tweede week gaan we naar een dorpje midden in de jungle, genaamd Puerto Quito. Ook hier krijgen we weer Spaans les en doen we verschillende activiteiten. Na twee weken Spaans les hebben we even 5 dagen vrij en gaan we naar een Lodge die echt midden in de amazone jungle ligt. Wat we daar precies gaan doen, zien we daar wel, het wordt sowieso geweldig. De laatste week van onze rondreis gaan we naar Montanita, dit schijnt echt een surfparadijs te zijn. Hier gaan we weer verder met onze Spaanse lessen en... we gaan surfen!:D

Als de eerste 4 weken voorbij zijn vertrekt Pauline naar Buenos Aires en blijf ik in Montanita om daar vrijwilligerswerk te doen.

We hebben er ongelofelijk veel zin in en kijken enorm uit naar alle avonturen die we gaan beleven en nieuwe mensen die we gaan ontmoeten!